Після резонансних ДТП водії не роблять висновків і продовжують порушувати ПДР. Чи необхідно надати поліцейським додаткові права для перевірки автомобілів? Як зменшити кількість ДТП?

Головна проблема – це проблема з законодавством. Для того, щоб ефективно працювати, для поліції треба поміняти законодавство. Те, яке воно зараз є, не дозволяє це зробити. Оскільки у нас є доволі жорсткі вимоги щодо доведення порушень. І довести порушення в динамиці – перевищення швидкості, проїзд на червоне світло, перетин розподільної суцільної смуги – для цього потрібно мати докази.

Ок, патрульні винесли постанову, а потім в суді такі постанови можна буде оскаржити. Судовий збір за даною категорію справ не стягується, і скаржнику достатньо буде сказати в суді: "Хай поліція доведе, що було порушення". І тоді поліція, як правило, нічого не зможе показати. Це будуть слова поліцейського, але цього замало.

Старі нові поліцейські: дві тисячі поновились через суди. Хто винуватий?

Треба запроваджувати систему автоматичної фіксації, але спершу треба поміняти законодавство. Бо те, як поміняли Кодекс України про адміністративні правопорушення у 2015 — тих змін було недостатньо, бо вони можуть суперечити Конституції України.

Я не готовий стверджувати, але як тільки автоматичну фіксацію запустять, якщо її запустять за нинішніми правилами, то знайдуться люди, які подадуть скаргу. Або це буде констутиційна скарга до Конституційного суду, або депутати чи Уповноважений з прав людини внесуть конституційне подання, і все закриють. А це значить, що декілька мільярдів гривень, які на це йдуть, будуть витрачені впусту.

Давати поліцейським якісь додаткові повноваження… Є, наприклад, законопроект Мустафи Найєма і якоїсь ще групи депутатів щодо вибіркових перевірок на рівень алкоголю в крові. Є контрольні пункти, які виставляються на дорогах, де перевіряють кожного 4-го, чи кожного 10-го. Цікава ідея, вона допомогла би поборотися з п’янством, як з однією з причин ДТП та смертельних випадків. Дійсно ця законодавча ініціатива неідеальна, але над нею можна працювати. Водночас вона навіть не розглянута профільним комітетом, хоча зареєстрована була здається ще влітку.

В России все вдруг покатилось вниз и грабеж пошел в открытую

А взагалі Кодекс про адміністративні правопорушення – це закон, який прийняли ще в 1984. Він створений для іншої правової системи, для інших реалій, для іншої держави. Станом на зараз це жахливий документ з точки зору і побудови, і норм. Він геть не відповідає українським реаліям. Треба нарешті, на 27-му році незалежності, приходити до того, щоб замінити його кодексом про адміністративні проступки і окремо розглянути виділення кримінальних проступків.

Зараз є якісь ідеї, Андрій Кожем’якін, голова профільного комітету, озвучив їх на останньому засідання цієї середи. Отже, текст законопроекту вже є і з ним треба далі працювати із залученням експертів з громадськості. Але все одно треба рухатися в цьому напрямку і давати поліцейським інструменти, які не з душком 84-року, а щось уже нове і те, що відповідає нинішнім реаліям розвитку правової системи.